Heräilen untuvapeittojen seasta varovasti silmiäni availlen.. aurinko ja sen kirkkaus saa hetkeksi tuntemaan itsensä sokeaksi. Varovainen tunnustelu aamuun.. en tunne ihanaa kahvintuoksua nenässäni ja pettyneenä nousen hitaasti ylös ja kävelen keittiöön keittämään aamukahvia.. Joka puolelta tulee paljon valoa. Pilvetön sää. Ihana aurinko. Ensimmäistä kertaa tälläinen "kesäaurinko". Avaan parvekkeen oven ja asettelen tyynyjä puusohvalleni, jotta voisin aloittaa aamun juomalla kahvia auringon helliessä mun ihoa ja kasvoja. Kun kävelen takaisin sisälle nuuskin tuttua huumaavaa tuoksua sisääni.. tuoreen kahvintuoksua. Kaadan kahvia suosikkimukiini ja laitan hiukseni kiinni. Kerään mennessäni parvekkeelle mukaani aurinkolasit, kosteusvoiteen, lisää pimpuloita, joilla saan pörröiset hiukseni pois ihon tieltä.. valmiina auringolle.. Istahdan sohvalle ja annan silmäni painua kiinni. Ajatukseni lipuvat jonnekkin..

"Mun täytyy pysähtyä.. tutkimaan sisintäni nyt. Mun täytyy kaivaa ja etsiä itsestäni ne asiat, joihin haluan muutosta.. ne asiat, jotka pitävät liikaa kiinni minusta.. eivätkä päästä mua irti. Ne asiat, tunteet.. joiden takia en pysty avamaan ovia huomiselle.. tulevaisuudelle. Mun pitää antaa aikaa itselleni. Ja tunteilleni. Mä en ole ollut koskaan tässä tilanteessa mun elämäni aikana. En juuri tälläisessa. Herkkänä ja vastaanottavana uudelle, mutta kuitenkin säikkynä. Moni pieni asia saa mut innostumaan ja vie helposti mukanaan pisteeseen, jossa mä jarrutan ja lujaa. Äkkipysähdys. Mä keksin mielessäni noissa tilanteissa tekosyyn, joka takia mun ei tarvitse jatkaa matkaa. Vaan mä voin jättää itseni siihen tilaan ja perääntyä... ja se ei mee niin.."

Avaan silmäni ja jatkan kahvin juontia. Katselen, kuinka naapurit touhuavat pihalle perheidensä kanssa ja kuinka lapset ovat innoissaan lämpimästä päivästä. Yksi naapuri rakentaa aitaa.. toinen haravoi.. jonkun isä työntää vaunuja ja on ajatuksissaan.. "Mitäköhän hän miettii.. olisi kiva tietää" ajattelen.. ja silloin sen ymmärrän. Kysyn itseltäni..

"Koska ja miksi mä olen alkanut pelkäämään.. ja mitä mä pelkään..?"

"Itseänikö..? Vai elämää..?"